Blended learning

Het beste van beide werelden, dat is blended learning. Elk nadeel heeft zijn voordeel, zei oud-voetballer Johan Cruijff. Dat is natuurlijk zo. Achttien dagen naar een leslocatie reizen, voor een jaaropleiding permacultuur, is voor diverse mensen niet mogelijk of wat veel van het goede.

PICT1166_phatch

Dat is een van de redenen waarom Stichting Permacultuur Onderwijs in 2015 een online jaaropleiding permacultuur is begonnen: een uitkomst voor wie anders niet had kunnen komen en een mogelijkheid om aan de hand van je eigen situatie projectmatig te studeren. Je kunt de projecten die je voor de opleiding uitvoert in je eigen tuin, landschap of bedrijf doen, en je wordt begeleid door Maranke Spoor en Lucas Brouns.

We hadden hier best wel een tijdje tegen aangehikt. We dachten namelijk dat als er nu íéts niet online kan, dat het wel permacultuur-onderwijs was! Maar na het uit nieuwsgierigheid volgen van diverse online opleidingen veranderde dat. Wie nooit van mening verandert, heeft zelden wat geleerd, luidt een oud lerarengezegde. En dat bleek maar weer eens een waarheid als een kudde koeien…

Dat betekent natuurlijk niet, dat online leren geen nadelen kent, net zoals een opleiding volgen op locatie. Maar ook hier geldt: iedere situatie vraagt haar eigen oplossing. In iedere situatie is weer wat anders passend.

Studenten in onze interactieve webschool gaven deze voordelen van online leren:

  • Lekker thuis en op je eigen tempo de stof doorwerken & heerlijk met de eigen tuin bezig!
  • “Permacultuur betekent voor mij ook lokaal blijven. Dus dat ik deze opleiding nu thuis kan doen, is voor mij echt de oplossing.”
  • Als zelfstandig ondernemer met twee vrij jonge kinderen is vrije tijd schaars. Op die momenten dat het mij uitkomt oefeningen doen & in de avonduren kunnen studeren is dan superhandig.
  • Inspiratie van elkaars werk en gedachten, gelijkgestemden ontmoeten.
  • Financieel ook interessant.

Om een mix te maken met een focus op de voordelen van zowel online als op locatie leren zonder dat je achttien dagen van huis bent, hebben we een blended learning-variant van de permacultuur-opleiding ontwikkeld. Je doorloopt de permacultuur-module in de webschool van Stichting Permacultuur Onderwijs, maar we ontmoeten elkaar ook in levenden lijve in een mooie locatie. Vijf lesdagen gaan we samen aan de slag met theorie en praktijk, en later in het jaar is er nog een terugkomdag. Zo leer je extra veel van de docenten en van elkaar.

Komende lente vindt deze weer plaats. De eerste lesdag is nu zaterdag 11 maart, waarbij sommige cursisten ook de webschool doen en andere vooralsnog de zesdaagse Vogelvlucht~cursus. De leslocatie is in Utrecht, met excursies. Nog enkele plaatsen beschikbaar, dus zegt het voort! Delen is lief, waarde mensbeestjes.

Meer informatie (structuur, voorlopig lesrooster enz.) vind je op PermacultuurOnderwijs.nl/Cursussen

P1130154_phatch

Marankes blog

Maranke Spoor is docent permacultuur, tegenwoordig ook in de interactieve permacultuur webschool van Stichting Permacultuur Onderwijs. Maranke begon al op jonge leeftijd als tuinier. Op elke plek waar ze woonde zorgde ze al snel voor een eetbare siertuin: op balkon en dakterras, in schooltuin en moestuin. Maranke is opgeleid als jurist, een beroep dat ze o.a. in de vorm van docent recht tot 2010 uitoefende, is initiator van www.weggeefwinkels.nl en sinds 2010 docent permacultuur. In die hoedanigheid verzorgde ze reeds vele opleidingen op het gebied van permacultuur/voedselbossen. Verder is ze sinds 2013 voorzitter van Stichting Permacultuur Onderwijs, vertaalde en bewerkte ze samen met haar collega Lucas Brouns Engelstalige permacultuur literatuur (Herstellende Landbouw van Mark Shepard en Permacultuur in je moestuin van Christopher Shein) en is ze illustrator en auteur, van: ‘Permacultuur, Wat is dat!?’, een eboek dat in juni 2015 is verschenen.

P1120393_phatch